W dzisiejszym świecie prawie każdy posiada samochód. Jego posiadanie wiąże się jednak z kosztami eksploatacyjnymi. To co nam, kierowcom, najbardziej doskwiera to rosnące ceny paliwa. By zminimalizować koszt związany z utrzymaniem auta, warto dowiedzieć się jak obliczyć zużycie paliwa oraz jak je zoptymalizować do minimum.
By obliczyć zużycie paliwa, zachęcam do odwiedzenia stacji paliw i uzupełnieniu zbiornika do pełna. Nowoczesne samochodu są wyposażone w zegary umożliwiające rejestracje przebytych kilometrów. W przypadku starszych typów aut warto zapamiętać wartość przejechanego dystansu i od niego liczyć „nabite” kilometry.
Przez cały okres jazdy na „jednym baku” staraj się eksploatować samochód tak jak to miałeś/aś w zwyczaju. W momencie ponownego zaświecenia się kontrolki informującej o niskim poziomie paliwa, należy policzyć sobie dystans jaki pokonaliśmy na przysłowiowym „jednym baku”. Ilość kilometrów dzielimy przez pojemność baku. Przykładowo:
Przejechaliśmy 920 km. Wiemy, że nasz zbiornik na paliwo pomieści 60 litrów. Tak więc 920/60 = 15,3. Oznacza to, że na jednym litrze paliwa przejechaliśmy delikatnie ponad 15 kilometrów.
Jeżeli chcemy poznać wartość „spalania na 100”, należy podzielić 100 przez wynik uzyskany w poprzednim akapicie. Przykładowo:
100/15,3 = 6,5. Oznacza to, że nasze spalanie na przysłowiowe sto kilometrów wynosi 6,5 litra.
Dzięki temu prostemu zabiegowi poznajemy realną wartość spalania naszego samochodu. Należy mieć na uwadze fakt, iż nowoczesne samochody często zaniżają wartość spalania na ekranie komputera.
Jeżeli już wiesz, jak obliczyć zużycie paliwa, możesz zacząć starać się obniżyć tę wartość
W większości przypadków im większa jednostka napędowa w naszym samochodzie, tym większe spalanie. By łatwiej to zobrazować, silnik o pojemności 3000cm3 będzie palić znacznie więcej niż 1600 cm3. Jednak, jeżeli już kupiliśmy auto o większej pojemności to czy jesteśmy skazani na duże zużycie paliwa? Niekoniecznie.
Samochody wyposażone w manualną skrzynię biegów (ręczną) pozwalają kierowcy na kontrolowanie obrotów silnika. To za ich pomocą jesteśmy wstanie kontrolować zużycie paliwa. Im wyższe obroty silnika, tym więcej potrzebuje on paliwa by dostosować pracę silnika do nacisku pedału gazu. Analogicznie, im mniejsze obroty tym mniejsza potrzeba na paliwo. Oczywiście, nie należy przesadzać z ekonomiczną jazdą. Zbyt niskie obroty silnika mogą powodować awarię podzespołów samochodu oraz możliwość „zgaśnięcia” na drodze.
Każdy z samochodów posiada „ulubiony” zakres pracy, w którym to zużywa najmniej paliwa. Nasz styl jazdy powinien dostosować się do wcześniej wspomnianego zakresu. Dzięki temu zaoszczędzimy nie tylko na paliwie, ale również na innych częściach eksploatacyjnych. Kolejnym ważnym czynnikiem jest przyśpieszanie. Każdy z nas lubi „wyjeżdżać pierwszy spod świateł”. Jednak powoduje to drastyczny wzrost zużycia paliwa.
By zredukować koszty powiązane z odwiedzinami stacji paliwowej, należy się wzbraniać takiego zachowania. W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów, często mamy do wyboru tryby jazdy. Tryb sportowy jak sama nazwa wskazuje, nie liczy się z kosztami paliwa, dając kierowcy maksymalną moc. Przeważnie istnieje również tryb „eco”. Używanie tego rozwiązania pomaga w redukcji zużycia paliwa, niestety kosztem mocy.
Prócz samego stylu jazdy, wielu kierowców modernizuje swoje samochody. Stosowanie specjalnych filtrów powietrza, regularne odwiedzanie serwisów itp. umożliwia obniżenie zużycia o nawet litr na 100 kilometrów! Dodatkową kwestią jest dobór odpowiedniego „ogumienia” naszego auta. Opony energooszczędne umożliwiają obniżenie zużycia o kolejne pół litra paliwa.
Reasumując, obliczając zużycie paliwa stajemy się świadomi naszych wydatków miesięcznych na samochód. Po poznaniu wyniku naszych obliczeń, często łapiemy się za głowę. Stosując wyżej wymienione rady jesteśmy wstanie zminimalizować zużycie paliwa, cieszyć się mniej awaryjna jazdą, co oczywiście przekłada się na zaoszczędzenie pieniędzy na wizyty u mechanika. W przypadku codziennego dojeżdżania do pracy każdy litr paliwa jest na wagę złota. Przykład:
Dojeżdżając codziennie 20 km do pracy i stosując się do wyżej wymienionych zaleceń, oszczędzamy 1,5 litra paliwa na 100 kilometrów. W ciągu miesiąca pracy (około 22 dni) przejeżdżamy 20 km x 2 (droga do i powrót x 22 dni = 880 km.
Po zastosowaniu się do wcześniejszych rad oszczędzimy ponad 13 litrów paliwa! Przy obecnych cenach paliwa jest to nie mała kwota. A mowa tu tylko o miesiącu dojazdów do pracy.