Czy żelki witaminowe są dobre dla dzieci?

0
472

W aptekach półki uginają się pod ciężarem preparatów dedykowanych najmłodszym pacjentom. Wśród najchętniej wybieranych zestawów witaminowych dla dzieci znajdziemy również owocowe żelki, które urzekają oryginalnym kształtem, kolorem i kojarzą się z przyjemnością – słodką nagrodą w ciągu dnia. Czy to dobry wybór dla małych pociech?

Zdrowe żelki witaminowe – informacje na opakowaniu

Diabeł, jak zawsze, tkwi w szczegółach – żelki żelkom nierówne. Dlatego przed wyborem preparatu dla najmłodszych pociech warto przeanalizować jego skład, zapoznać się z informacjami na opakowaniu i porównać z innymi preparatami dostępnymi na rynku.

Żelki witaminowe najczęściej zawierają podstawowy zestaw witamin i składników mineralnych, niezbędnych dla dzieci w czasie intensywnego wzrostu, rozwoju umysłowego, a także w okresie wzmożonych zachorowań (jesienno-zimowym). W ich składzie kryją się cenne związki, które wspierają układ immunologiczny młodego organizmu i chronią przed infekcjami.

W jaki sposób wybrać żelki witaminowe dla dziecka? Zwróćmy uwagę na zestawy witamin i minerałów, które wspierają prawidłowy rozwój i odporność małych pociech. Postawmy na preparaty, które nie zawierają konserwantów – w składzie zdrowych żelków znajdują się wyłącznie barwniki pochodzenia naturalnego. Wielu rodziców wybiera suplementy, w których nie ma glutenu (mogą przyjmować je również dzieci z nadwrażliwością na to białko).

Prócz atrakcyjnej barwy w oczach małych pacjentów liczy się kształt – sympatyczny duszek czy uśmiechnięty miś z pewnością przypadnie do gustu najmłodszym pociechom.

Zestawy witamin w żelkach – na co zwrócić uwagę?

Sprawdźmy, czy w składzie żelków znajduje się np. witamina C, która wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego. Dobre zestawy witaminowe powinny zawierać witaminę D, gdyż zapewnia ona odpowiedni wzrost i rozwój kości u dzieci. Witamina A natomiast dba o stan narządu wzroku, procesy widzenia oraz zdrowie błon śluzowych. (1)

Niacyna (witamina B3, witamina PP) wspiera pracę układu nerwowego oraz zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia. Witamina B5 (kwas pantotenowy) wpływa na prawidłowy metabolizm energetyczny i wspomaga pracę mózgu. Dwa silne związki antyoksydacyjne – witamina E oraz selen – chronią komórki przed konsekwencjami stresu oksydacyjnego. (1,3)

Witaminy-żelki przeznaczone są dla dzieci powyżej 3. roku życia. Pamiętajmy, by podawać je małym pociechom zgodnie z informacjami na opakowaniu i nie przekraczać dziennej, zalecanej dawki. (2,3)

Żelki witaminowe – uzupełnienie zróżnicowanej diety

Żelki witaminowe takie jak Visolvit są z pewnością pomysłowym sposobem na uzupełnienie menu naszych pociech w niezbędne witaminy i minerały. Warto zaznaczyć, że nie można stosować ich w charakterze zamiennika zróżnicowanej diety i prozdrowotnego stylu życia. Nie zapominajmy, iż zbilansowane posiłki, bogaty w warzywa i owoce jadłospis oraz ruch (najlepiej na świeżym powietrzu) to podstawa zdrowia i dobrego samopoczucia – w każdym wieku. (1,4)

Warto uczyć dzieci regularnego spożywania posiłków – rytuał siadania do stołu o stałych porach to jedna z kluczowych zasad zdrowego żywienia. Dzięki niej organizm może optymalnie wykorzystać składniki odżywcze. Nie zapominajmy zwłaszcza o pierwszym śniadaniu, od którego w znacznej mierze zależy sprawność umysłowa oraz fizyczna małych pociech w ciągu dnia. Zachęcajmy dzieci do jedzenia warzyw i owoców – podawajmy porcję surówki lub sałatki do każdego posiłku. To cenne źródło witamin, składników mineralnych, błonnika i związków antyutleniających (antyoksydacyjnych). Wybierajmy produkty jak najmniej przetworzone, które zachowują najwyższą wartość odżywczą. (1)

Co poza tym? W zdrowej diecie dziecka powinny znaleźć się pełnoziarniste produkty zbożowe, chude mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja, a także 3–4 szklanki mleka dziennie (można zastąpić je jogurtem naturalnym, kefirem lub – częściowo – serem). Miejsce tłuszczów zwierzęcych z czasem zajmują oleje roślinne. Należy ograniczyć spożycie soli, unikać słonych przekąsek, produktów typu fast food, cukru, słodyczy i słodzonych napojów. Małym pociechom warto przypominać o piciu wody (do posiłków albo między posiłkami) oraz o systematycznej aktywności fizycznej. (1)

  1. Jarosz M. Normy żywienia dla populacji polskiej. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017.
  2. Payne A., Barker H. Dietetyka i żywienie kliniczne. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2013.
  3. Szajewska H., Horvath A. (red.). Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2017
  4. Payne A., Barker H. Dietetyka i żywienie kliniczne. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2013.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here